Australische autoriteiten: antioxidanten wél nuttig

30 mei 2011 - In tegenstelling tot de European Food and Safety Authority (EFSA) vindt de Australische regering dat antioxidanten wél een gezondheidsclaim verdienen. Op hun website is te lezen dat antioxidanten zoals vitamine A, C en E en mineralen zoals koper, zink en selenium kunnen beschermen tegen vrije radicalen.

De informatie die de regering publiceerde werd bevestigd door de Deakin University. Op basis van diverse studies concluderen onderzoekers dat het effect per type antioxidant kan verschillen. Plantenstoffen zoals lycopeen uit tomaten en anthocyanen uit bessen hebben vermoedelijk een sterker effect dan vitaminen en mineralen. Ook blijkt de biologische beschikbaarheid van antioxidanten beter wanneer ze rechtstreeks uit de voeding worden opgenomen. Antioxidanten die geïsoleerd en verwerkt zijn in tabletvorm zijn volgens hen minder effectief.

De Australische regering concludeert dat een uitgebalanceerd voedingspatroon met antioxidanten uit onverwerkte producten het gezondste is. Bij gebruik van een supplement wordt een combinatiepreparaat aanbevolen zoals een multivitamine.

Bron: Victorian Department of Health, Australië; april 2011

Wist u dat ...