Onderzoek: calcium en vitamine D bij afvallen

09 december 2010 - Volgens een artikel in de American Journal of Clinical Nutrition verliezen mensen meer gewicht naarmate ze meer calcium uit zuivel binnenkrijgen en een hogere vitamine D-spiegel in het bloed hebben.

Dit bleek uit een twee jaar durend onderzoek onder 322 proefpersonen met overgewicht. De deelnemers met meer overgewicht bleken een lagere concentratie vitamine D in hun bloed te hebben. De proefpersonen die de hoogste calciuminname uit zuivel hadden of een hogere vitamine D-spiegel, waren tijdens het twee jaar durende dieet het meest afgevallen.

Bron: Shahar DR, Schwarzfuchs D, [..], Shai I. Dairy calcium intake, serum vitamin D, and successful weight loss. Am J Clin Nutr 2010; 92(5):1017-22

 

Een verklarende woordenlijst vindt u hier.

Wist u dat ...