|
|
Onderzoek: vette vis beschermt de ogen06 december 2010 - Het eten van vette vis verlaagt het risico van maculadegeneratie, een oogaandoening waarbij de gezichtsscherpte afneemt. Dit stellen wetenschappers van het Wilmer Eye Institute in Baltimore. Zij analyseerden voor een studie de voedingsgewoonten van 2520 ouderen in de leeftijd van 65 tot 84 jaar. De proefpersonen die minimaal één keer per week omega 3-rijke vis aten, hadden 60% minder kans op een ernstige vorm van maculadegeneratie in vergelijking met personen die minder dan één keer per week deze vis op het menu hadden staan. Er werd geen verband gevonden tussen de conditie van de ogen en de inname van krab en oesters die rijk zijn aan zink. Bron: Swenor BK, Bressler S, [..], West SK. The Impact of Fish and Shellfish Consumption on Age-Related Macular Degeneration. Ophthalmology 2010 Jul 12; Epub ahead of print
Een verklarende woordenlijst vindt u hier. |
Wist u dat ...
|














