Onderzoek: suppletie verbetert cognitie

08 november 2010 - Onderzoek aan de University of Massachusetts heeft uitgewezen dat het slikken van supplementen de cognitie van ouderen kan verbeteren.

In de studie werden ouderen zonder dementie in twee groepen verdeeld. Zij slikten een aantal maanden een voedingssupplementformule bestaande uit foliumzuur (400 mcg), vitamine B12 (6 mcg), vitamine E (30 IE), S-adenosylmethionine (400 mg), N-acetylcysteïne (600 mg) en acetyl-L-carnitine (500 mg) of een placebo.

Ouderen uit de suppletiegroep bleken al na twee weken beter te scoren op verschillende cognitieve testen dan hun leeftijdsgenoten uit de placebogroep. De score op de testen nam bij deze proefpersonen af wanneer gestopt werd met suppletie en verbeterde wanneer de suppletie hervat werd.

Proefpersonen van 74 jaar en ouder reageerden minder goed op de suppletie. Vermoedelijk is bij deze groep de opname van de voedingsstoffen verminderd of bestaan er reeds tekorten.

Bron: Chan A, Remington R, [..], Shea TB. A vitamin/nutriceutical formulation improves memory and cognitive performance in community-dwelling adults without dementia. J Nutr Health Aging 2010; 14(3):224-30

 

Een verklarende woordenlijst vindt u hier.

Wist u dat ...