Onderzoek: ook Duitsland kan veel overheidsgeld besparen met vitamine D

16 augustus 2010 - De Duitse hoogleraar Armin Zittermann van de Ruhr Universiteit Bochum is de mening toegedaan dat een vitamine D-tekort ten grondslag ligt aan uiteenlopende chronische ziekten. Hij stelt dat van de Duitsers 40 tot 45% onvoldoende vitamine D binnenkrijgt, terwijl 15 tot 30% ronduit een tekort heeft. Alleen te steunen op zonneschijn en de huidige aanbevelingen is absoluut onvoldoende om dit tij te keren. Hij berekende onlangs dat op een bevolking van 82 miljoen mensen de kosten voor de Duitse gezondheidszorg jaarlijks met 37,5 miljard euro kunnen worden verminderd bij een afdoende verzorging van de bevolking met vitamine D.

Eerder bleek uit onderzoek van dr. Gert E. Schuitemaker en dr. William Grant al dat een dergelijke maatregel de Nederlandse overheid een jaarlijkse besparing van ongeveer 7 miljard euro zou opleveren.

 

Bron: Zittermann A. The estimated benefits of vitamin D for Germany. Mol Nutr Food Res 2010; 54(8):1164-71

Wist u dat ...