Onderzoek: cardiologen vragen niet naar supplementgebruik

12 augustus 2010 - De meeste cardiologen in de Verenigde Staten houden onvoldoende rekening met het gebruik van voedingssupplementen door hun patiƫnten. Volgens een publicatie in de Annals of Internal Medicine vragen de artsen hun patiƫnten nauwelijks naar het gebruik van supplementen, kruiden of vrij verkrijgbare geneesmiddelen.

Wetenschappers van de University of Maryland en de Food and Drug Administration (FDA) deden een onderzoek naar het contact tussen cardiologen en hun patiënten. Zij namen 78 afspraken bij 21 verschillende cardiologen op. Buiten de behandelkamer vroeg een apotheker de patiënten vervolgens welke supplementen of vrij verkrijgbare medicijnen zij gebruikten. Aan het einde van de dag gaven de medici aan hoe vaak zij dachten hun patiënten naar hun supplementgebruik te hebben gevraagd.

De cardiologen schatten dat zij tijdens ongeveer de helft van hun afspraken naar het gebruik van aanvullende middelen hadden gevraagd. In werkelijkheid bleek dit in slechts 9% van de consulten het geval te zijn Van de 78 patiënten gebruikten er 54 van hen in totaal 86 verschillende supplementen en 45 vrij verkrijgbare geneesmiddelen.

‘Mogelijk vragen cardiologen niet naar supplementgebruik omdat ze menen dat deze middelen onschadelijk zijn, omdat ze het gebruik van supplementen onder leefstijlinterventies scharen of omdat ze de preparaten als natuurlijk en daarom veilig beschouwen', aldus de onderzoekers.

 

Bron: Uber P, Summers K, Mehra MR. Clinicians and nutraceutical use in cardiology patients: ignorance and neglect. Ann Intern Med 2010; 153(1):65-66

Wist u dat ...