Onderzoek: vis gezond voor het hart26 juli 2010 - Het één- tot tweemaal per week eten van vis is gunstig voor het hart. Dit blijkt uit een Zweedse studie onder ruim 36.000 vrouwen in de leeftijd van 48 tot 83 jaar. Zij vulden een vragenlijst in over hun voedingspatroon en werden vervolgens negen jaar lang gevolgd. In deze periode bleek dat de vrouwen in dit onderzoek die tweemaal per week vis op het menu hadden staan 30% minder kans had aan hartfalen te lijden dan de proefpersonen die geen vis aten. Onder de vrouwen met een hogere inname van omega 3-vetzuren uit vis kwam eveneens minder vaak hartfalen voor. De onderzoekers stellen dat een matige visconsumptie van een tot twee keer per week en inname van omega 3-vetzuren uit vis de kans op hartfalen onder deze groep proefpersonen verminderde.
Bron: Levitan EB, Wolk A, Mittleman MA. Fatty fish, marine omega-3 fatty acids and incidence of heart failure. Eur J Clin Nutr 2010; 64(6):587-94
Een verklarende woordenlijst vindt u hier. |
Wist u dat ...
|
















