Multivitamine voor langer leven?

28 mei 2009 - Door het gerenommeerde National Institutes of Health in Amerika werd met een selecte groep vrouwen uit de Sister Study een onderzoek gedaan naar de relatie tussen het slikken van vitamines en de zogenaamde telomerenlengte. De telomerenlengte wordt als een maat beschouwd voor biologische veroudering. Doel was vast te stellen of het gebruik van een multivitaminesupplement verband hield met langere telomeren.

Een telomeer is een stukje DNA dat aan het uiteinde zit van een chromosoom. Bij elke celdeling wordt het telomeer en daarmee het chromosoom een stukje korter en wanneer het telomeer ‘op' is, zal de cel afsterven.

In het onderzoek konden van 586 deelneemsters complete gegevens worden verkregen omtrent voeding en voedingssupplementen aan de hand van een vragenformulier en laboratoriumtests van telomerenlengte in witte bloedcellen.

Van de deelneemsters gebruikte 65% een multivitaminesupplement tenminste éénmaal per maand. De meesten (74%) gebruikten dagelijks supplementen gedurende een periode langer dan vijf jaar. Gevonden werd dat over het geheel genomen het gebruik van een multivitaminesupplement geassocieerd was met langere telomeren. Vergeleken met niet-gebruikers hadden de dagelijkse gebruikers gemiddeld 5,1% langere telomeren. Dit verschil, gemiddeld 273 baseparen, komt overeen met en leeftijdsgerelateerd telomerenverlies van 9,8 jaar. De dagelijkse inname van een antioxidantsupplement met vitamine C en vitamine E was consistent geassocieerd met langere telomeren. Andere associaties verbonden met afzonderlijk supplementengebruik werden gevonden voor vitamine B12 en voor ijzer. Deelnemers (52 vrouwen) die een vitamine B12-supplement gebruikten, hadden langere telomeren dan de vrouwen (518) die geen supplementen gebruikten: gemiddeld 5850 baseparen tegen 5505 baseparen, een verschil van 5,9%. Gebruikers van een ijzersupplement (41 vrouwen) hadden kortere telomeren vergeleken met niet-gebruikers (527 vrouwen): gemiddeld 5121 baseparen tegen 5583 baseparen, een verschil van 9,0%. B-complexsupplementen afzonderlijk waren niet geassocieerd met telomerenlengte. Voor de inname van micronutriënten met de voeding werd geen relatie met telomerenlengte gevonden, met uitzondering voor vitamine C en vitamine E. Door te kiezen voor groenten, fruit en oliën was de inname van vitamine C en vitamine E verhoogd en bleek geassocieerd met langere telomeren.
De auteurs geven als hun conclusie dat de resultaten voorlopig bewijs leveren voor een verband tussen het gebruik van een multivitamine/mineralensupplement en langere telomeren in witte bloedcellen. Het is het eerste epidemiologisch onderzoek dat dit verband onder vrouwen aantoonde. Zij merken tenslotte op dat hierin meer inzicht moet worden verkregen door meer onderzoek.

Wist u dat ...